Het museum van de slag om de Ardennen van La Roche opende zijn deuren op 1 juli 1993.
Het Museum is de vrucht van de passie van de oprichter Michel Bouillon en zijn jongste zoon Gilles voor alles wat te maken met de geschiedenis van de tweede Wereldoorlog en vooral tijdens de verschrikkelijke slag om de Ardennen
Michel Bouillon was 12 jaar oud in 1944 en erg getekend door deze gebeurtemissen, in het bijzonder door want zijn hele familie meemaakte vanaf de evacuatie in mei 1940 tot de bevrijding van zijn geboortedorp door de Amerikanen in september 1944. Na zijn leertijd als slager verhuisde hij in 1955 naar La Roche en openter de Boucherie Bouillon momenteel gelegen op de Place du Marché.
In de jaren ’60 begon hij voorwerpen en militair materieel uit de tweede wereldoorlog te verzamelen. Gilles zijn jongste zoon geboren in 1967 imiteerde hem vanaf zijn tiende.
Zo kwam de prachtige collectie tot stand die in het museum te zien is.
Sinds de dood van zijn vader in 2014 verwelkomt Gilles de bezoekers en neemt hij de rol van museumconservator op zich.
Het Museum heeft nooit overheidssubsidies gekregen, maar blijft bestaan dankzij de steun van zijn vele bezoekers.
Alwast bedankt en geniet van uw bezoek !
Gilles Bouillon.
Michel Bouillon naar Villers-Devant-Orval in 1944
Koning Filip en Koningin Mathilde bezoeken het museum met Michel Bouillon.
Ce site utilise un cookie pour retenir votre paramètre de langue au cours de la session.
En poursuivant votre navigation, vous acceptez le dépôt de cookies tiers destinés à vous proposer des vidéos, des boutons de partage, des contenus de plateformes sociales
Deze site gebruikt een cookie om uw taalinstelling tijdens de sessie te onthouden.
Door verder te gaan met browsen, accepteert u het deponeren van cookies van derden die bedoeld zijn om u video's aan te bieden, knoppen te delen, inhoud van sociale platforms.
This site uses a cookie to remember your language setting during the session.
By continuing your browsing, you accept the deposit of third-party cookies intended to offer you videos, buttons for sharing, content of social platforms